افزایش خوانایی محتوا و کاهش نرخ پرش

در مقاله “نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟“، نرخ پرش را به تفصیل توضیح دادیم و گفتیم که به بیان ساده می توان گفت که نرخ پرش یعنی کاربران و بازدیدکنندگان شما پیش از آنکه به صفحه ای دیگر از سایت شما بروند، از همان صفحه ای که به آن فرود آمدند (صفحه فرود) از سایت شما خارج شوند.

سپس در ادامه گفتیم که در تعریف گوگل آنالیتیکس از نرخ پرش آمده: “درصد مشاهده ی یک صفحه (به عنوان مثال درصد بازدیدهایی که کاربر از همان صفحه ای که وارد سایت شما شده، از سایت شما خارج شده است). نرخ پرش یک واحد اندازه گیری برای کیفیت بازدیدها است و یک نرخ پرش بالا نشان دهنده این است که صفحات ورودی سایت (صفحه فرود) به کاربران شما مرتبط نیستند.”

حال در این مقاله و مقالات آتی سعی داریم تمامی راه هایی که می تواند منجر به کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate شود را بررسی کنیم.

افزایش خوانایی محتوا

یکی از مواردی که به شدت می تواند بر روی نرخ پرش تاثیرگذار باشد، ناخوانا بودن محتوا است. این ناخوانایی هم می تواند در خود محتوا باشد و هم در نحوه قرارگیری جملات و فاصله هر خط نسبت به هم. یکی از عواملی که می تواند قطعا باعث ترس کاربر شده و به احتمال بسیار زیاد او را از ادامه مطالعه منصرف می کند، پاراگراف های سنگین و طولانی است که در تصویر پایین نیز قابل مشاهده است.

یکی از مواردی که به شدت می تواند بر روی نرخ پرش تاثیرگذار باشد، ناخوانا بودن محتوا است. این ناخوانایی هم می تواند در خود محتوا باشد و هم در نحوه قرارگیری جملات و فاصله هر خط نسبت به هم. یکی از عواملی که می تواند قطعا باعث ترس کاربر شده و به احتمال بسیار زیاد او را از ادامه مطالعه منصرف می کند، پاراگراف های سنگین و طولانی است که در تصویر پایین نیز قابل مشاهده است.

.

خیلی مواقع با این موضوع مواجه می شویم که محتوایی بسیار قوی در وب سایت معتبری منتشر شده اما از لحاظ قالب بندی و ساختار قرارگیری جملات، بسیار ضعیف عمل کرده اند و در نتیجه به طبع آن، کاربران و مخاطبان آن سایت نمی توانند به ارزش و شایستگی آن محتوا پی ببرند.

 خیلی مواقع با این موضوع مواجه می شویم که محتوایی بسیار قوی در وب سایت معتبری منتشر شده اما از لحاظ قالب بندی و ساختار قرارگیری جملات، بسیار ضعیف عمل کرده اند و در نتیجه به طبع آن، کاربران و مخاطبان آن سایت نمی توانند به ارزش و شایستگی آن محتوا پی ببرند.

به عنوان مثال اگر به قالب و ساختار محتوای منتشر شده در پابلیشری دقت کنید، متوجه خواهید شد که در تمامی مطالب سعی کرده ایم محتوا خوانا باشد و از پاراگراف های سنگین دوری کرده ایم.

برای اینکه به خوانایی محتوای خود بیافزایید، می توانید از کدهای عناوین فرعی (ساب هدینگ ها، تگ های h1، h2، h3 و …) استفاده کنید. علاوه بر آن می توانید لیست ها و فهرست های موجود در محتوایتان را به صورت لیست نشانه دار (Bullet Points) استفاده نمایید.

در ادامه نکات کوچکی را مطرح کرده ایم که می تواند ساختار محتوای شما را بهتر کرده و در نتیجه می تواند باعث افزایش خوانایی محتوا شود:

  • از کدهای هدینگ برای عنوان ها و زیر عنوان های موجود در محتوای خود استفاده کنید.
  • از بولت پوینت برای لیست ها و یا توضیحات برخی عبارات استفاده کنید.
  • در هر کجای محتوایتان که لازم بود از نمودارها، تصاویر، اسکرین شات و نقل قول هایی از بزرگان صنعت تخصصی خودتان استفاده کنید.
  • برخی از کلمات کلیدی محتوایتان را بولد کنید (البته دقت کنید که در این کار زیاده روی نکنید).
  • در محتوای خود سوال های زیادی را از خوانندگان بپرسید تا آن ها ملزم به تعامل با سایت شما و ارسال دیدگاه هایشان باشند.
  • محتوای خود را با زیر فصلی با عنوانِ “نتیجه گیری” به پایان برسانید. این امر می تواند کاربرانتان را به تعامل بیشتر ترغیب کند. سعی کنید در نتیجه گیری محتوای خود از جملات امری استفاده نمایید.

بنابراین همواره دقت داشته باشید که ساختار محتوای خود را به گونه ای در نظر بگیرید که به خوانایی محتوا کمک کرده و همچنین از جملات بلند و پاراگراف های سنگین و طولانی پرهیز کنید. با انجام این کار می توانید به مرور زمان، شاهد کاهش نرخ پرش کاربران وب سایتتان باشید.

شما نیز تجربیات خود را در خصوص افزایش خوانایی محتوا و کاهش نرخ پرش به اشتراک بگذارید. در قسمت نظرات مشتاقانه منتظر دیدگاه های مفید شما هستیم.

start campaign

از طریق وب‌سایت خود کسب‌درآمد کنید...

با کد تبلیغات ای‌نتورک،‌ از همین امروز کسب درآمد کنید

بیشتر بدانید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *